VZHŮRU ZA OBHAJOBOU!
Martin Šonka 8. a 9.února v Abu Zabí načne svou sedmou sezónu mezi sportovní leteckou elitou ve Světovém šampionátu Red Bull Air Race. Tentokrát ale bude vstupovat do závodů v roli obhájce titulu mistra světa, na kterého se bude chtít každý vytáhnout. A Šonka moc dobře ví, že to bude náročné. Dokazuje to i fakt, že jeho předchůdcům na trůnu se v následujících sezónách zrovna dvakrát nedařilo. Ať už to byl Němec Dolderer nebo Japonec Muroya.
Minulá sezóna skončila sice už v listopadu, pro Martina Šonku to ale příliš neplatilo. Od té chvíle, co doma z krabice vybalil trofej pro šampiona, byl neustále v jednom kole. Našel si ale i chvíle na odpočinek a rodinu. “Bylo to opravdu náročné, těch aktivit, různých společenských událostí a rozhovorů bylo mnoho a neskončilo to ani s novým rokem. Jsem ale velmi rád, že se díky tomu daří posouvat letectví ve srovnání s minulostí v očích veřejnosti trochu výše a pozornost neustává. Navíc jsem díky tomu měl možnost potkat spoustu nových zajímavých lidí a to je vždycky příjemné,” vysvětluje Šonka. “S tím, jak se ale sezóna blíží, bylo zase potřeba se trochu více zaměřit na přípravu. Letos začínáme opravdu brzy.”
Do sezóny vstoupí jako obhájce světového titulu, rozhodně si tím ale nechce zbytečně zatěžovat hlavu. Říká se, že obhájit je vždy těžší, než získat titul poprvé a Šonka si je toho vědom. “Nic se nemění na tom, že chceme vyhrávat závody, stejně jako v minulých sezónách. Je extrémně důležité být především konzistentní, každý bod může hrát roli a air race je v posledních dvou letech neskutečně vyrovnaný. Vždyť poslední dvě sezóny rozhodnul pokaždé až úplně poslední let šampionátu. Nechceme si přidělávat vrásky nebo zvyšovat na sebe tlak tím, že něco obhajujeme. Na druhou stranu není moc lidí, kteří by to dokázali, takže bychom toho samozřejmě velmi rádi dosáhli a uděláme pro to vše, co bude v našich silách.”
Elitní čtrnáctka pilotů se také musí připravit na změnu pravidel. Ty největší se týkají omezení maximálního možného přetížení, takzvaných géček a mění se i bodový systém série. “Ano, to je pravda a bude to zajímavé. Letos bude pouze vteřina penalizace za překročení hranice 11 G, za překročení 12 G bude diskvalifikace. A co se bodů týká, bude možné je sbírat i v kvalifikaci, což v minulých sezónách nebylo. V závodě pak za první místo bude 25 bodů a pouze poslední čtrnáctý pilot nezíská body žádné.”
Šonka ve svém týmu nechystá žádné změny. Týmovým koordinátorém zůstává starší bratr Josef Šonka, taktikem a analytikem bude nadále Petr Františ z Univerzity obrany. Roli technika znovu zastane Američan Lance Winter a komunikaci a marketing obstará Ivan Krákora. “Máme v tomto složení za sebou pár sezon a budeme chtít využít zkušeností, které jsme nasbírali a které jsou v mnoha momentech rozhodující. Musíme se soustředit na každý let, nic nepodcenit. K výsledkům nás vždy dovedla pouze tvrdá práce a na to chceme navázat.”
Letošní kalendář organizátor ještě kompletně neodhalil. Každopádně by znovu měl mít osm zastávek, z nichž jsou známé zatím tři. První závod v Abu Zabí, chybět znovu nebude ani českými fanoušky oblíbená Budapešť a seriál se znovu vydá i do Japonska.