Martin-sonka.cz

DRUHÝ ZÁVOD SEZÓNY V OHROŽENÍ

17. 04. 2018
DRUHÝ ZÁVOD SEZÓNY V OHROŽENÍ

ČEKÁ NÁS DRUHÝ ZÁVOD SEZÓNY, MŮŽE SE ALE STÁT, ŽE NEPOLETÍME

 

"Řešíme totiž před nedělním závodem Air Race v Cannes problémy s motorem. A v extrémním případě dokonce hrozí, že se kvůli komplikacím s dodávkou nových válců klání v okouzlujícím Cannes vůbec nezúčastníme. Před dvěma týdny jsme totiž s týmem zjistili, že je nutné vyměnit všech šest válců u motoru. Jenže ty se musely nejprve vyrobit v Americe, pak poslat do Francie. A teď se stalo to, co jsme očekávali, i když doufali, že to nenastane... Zasekly se na celnici v Paříži a my je potřebujeme co nejrychleji dostat do Cannes. Naháníme celníky, protože potřebujeme ty válce v úterý či ve středu, abychom motor stihli zaběhnout. Musíme s ním nalétat pět až deset hodin ve vzduchu. Máme to napínavé!"

A tak má teď Martinův bratr Josef, jinak týmový koordinátor, pořád telefon u ucha a téměř každou hodinu volá do Paříže, aby zjistil, kdy dodávka z USA projde celnicí. "Prosíme i místní, aby tam volali francouzsky, protože oni komunikaci v angličtině neradi. Chtějí slyšet líbivý mateřský jazyk. Mám pocit, že už se i Pepa francouzsky skoro naučil," říká v nadsázce Martin Šonka. U těch slov se hořce usmívá, jenže sám přiznává, že mu teď v hlavě dokola šrotuje, jestli se výměna stihne, nebo ne. Jde v podstatě už téměř o hodiny,: "Když to přijde až ve středu, je to na hraně. Celý den to budeme měnit, takže nám pak zůstane jediný den, abychom motor zaběhli. A když nebude počasí či se cokoliv pokazí, tak nemůžeme závodit. Pořád ale existuje varianta, že válce nevyměníme a motor budeme muset nechat tak, jak je." To by ale znamenalo vážný handicap. Motor teď nemá stoprocentní výkon, "žere" víc oleje, je slabší. Nedochází ke správnému hoření. "Zkrátka neletí, jak by měl," přizná Šonka. "Do toho nám ještě odešel injektor na motoru, který potřebujeme také opravit."

Před druhým závodem sezony - v tom prvním skončil Šonka čtvrtý - je to na jednoho potíží ažaž. Přitom se chystá úchvatná událost, půjde vůbec o první klání Red Bull Air Race ve Francii. "Letectví je ve Francie ohromně populární. Nejde se netěšit. Marina, kde se bude létat, je krásná. Mělo by být jasno, i když ne teplo. Aspoň se budou dobře chladit motory," poznamenává Šonka, jenž se v nejbližších dnech stane potřetí otcem. Náladu mu ještě troche vylepšuje fakt, že se mu v období mezi závody podařilo zapracovat na problémech s váhou. Šonka je totiž jeden z nejvyšších pilotů ve startovním poli a tudíž i jeden z nejtěžších, což je hendikep. Na letadle už ale nebylo kde váhu ušetřit, takže mu nezbylo, než podstoupit fyzické galeje a ještě více zhubnout. “Už jsem si myslel, že skoro nemám, co shodit, ale díky speciální dietě a tréninku se mi podařilo dostat nějáká kila dolů a neztratit úplně sílu. Takže by to mělo pomoct. Teď ještě musíme doufat, že  včas stihneme opravit nebo vyměnit vše, co potřebujeme, dobře to dopadne a budeme moci normálně závodit,” uzavírá Šonka.