Od kluzáků přes motorovou akrobacii až po nadzvukovou stíhačku.. a v současnosti především krocení speciálu v letecké formuli jedna Red Bull Air Race...To je ve zkratce příběh Martina Šonky. Vlastně vůbec mě baví krocení všeho co má motor, na souši, na vodě, ale samozřejmě hlavně ve vzduchu...
Narodil jsem se 26. března 1978 ve Dvoře Králové nad Labem. Ve dvou letech jsme se s rodinou přestěhovali na jih Čech do Sezimova Ústí, kde jsem v letech 1984 až 1992 navštěvoval II. ZŠ. V té době jsem se také začal věnovat sportovní gymnastice a ve volných chvílích leteckému modelářství.
Po základní škole jsem studoval Střední průmyslovou školu strojnickou v Táboře. Už před maturitou mě ale zajímalo vše, co létá, rád jsem si prohlížel knihy o letectví, a velmi pozorně jsem naslouchal nadšenému vyprávění svého otce o letadlech. V 17 letech pak došlo na vysypání kasičky a za našetřených 500 Kč z toho byl první let v motorovém kluzáku Vivat nad Táborem. A tak to všechno začalo…
Hned co jsem vyskočil z letadla bylo jasno. Hurá do aeroklubu Tábor a rychle začít s výcvikem. Protože se mi ale teoretická příprava přes celou zimu zdála příliš dlouhá, odpíchnul jsem to alespoň se seskoky s padákem. Přes zimu pak přišel na řadu zmíněný teoretický výcvik a již následující léto jsem sám létal na kluzácích. O dva roky později jsem pak začal létat i na motorových letounech.
Po maturitě byl přišlo rozhodnutí plně se věnovat létání. Proto jsem nastoupil v roce 1997 na Vojenskou akademii obor pilot bojového letounu do Brna, kde jsem v roce 2001 složil bakalářskou zkoušku a byl zase o jeden krůček blíže ke svému snu o létání. Léta 2001 až 2005 vyplnila studia na Univerzitě v Pardubicích obor Management, marketing a logistika v dopravě. V té době také přišlo první závodění. V roce 2001 akrobacie na kluzácích a v roce 2003 začátek s akrobacií na motorových letounech. V roce 2004 jsem se dostal do českého reprezentačního týmu v letecké akrobacii. V současnosti závodím s letounem Extra 300 SR v kategorii Unlimited.
V armádě jsem měl tu čest létat stroje L-29 Delfín, L-39 Albatros, L-159 Alca a JAS-39 Gripen.
V roce 2010 pak přišla obrovská výzva. Podařilo se mi stát se prvním českým pilotem v prestižní sérii Red Bull Air Race. Po tří leté přestávce (2011 – 2013) se světová letecká série Red Bull Air Race se vrátila a společně s týmem jsem byl znovu u toho, tentokrát se zbrusu novým letadlem Edge 540 V3. V této sezóně přišly i první stupně vítězů v posledním závodě na Red Bull Ringu, kde jsme si vylétali třetí místo. Od té doby jsme je několikrát dobyli znovu, ale vítězství nám chybělo až do prvního závodu sezóny 2017. V akrobacii se mi mezitím podařilo vybojovat stříbro na Mistrovství Evropy v Moravské Třebové v klasické akrobacii a obhajit evropský titul ve freestylu. A protože to bylo doma, před velkým počtem fanoušků, byl to rozhodně jeden z největších zážitků dosavadní kariéry.